Promjene zakona

Vraća se zaključivanje ocjena na polugodištu

Srednjoškolke (2) razgovaraju

Ravnatelji tvrde da zaključivanje ocjena ne opterećuje nastavnike, a učenicima pokazuje na čemu trebaju dodatno raditi

Novim izmjenama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama Ministarstvo obrazovanja planira na polugodišta vratiti zaključivanje ocjena. Potvrdio nam je to i Željko Stipić, član Povjerenstva za izmjene zakona i predsjednik Sindikata “Preporod”, naglašavajući da se zaključivanje ocjena na polugodištu na brzinu izbacilo prije četiri godine, a da se isto tako sada na brzinu i bez evaluacije vraća.

Izmjene do kraja godine

O novostima u tom zakonu, od kojih je zaključivanje ocjena samo jedna, a kojim se planira odgoditi i licenciranje ravnatelja, zbog čega se mora donijeti do kraja ove godine, javna rasprava otvorit će se za desetak dana. Primjenjivat će se od iduće školske godine, što znači da se ove godine učenicima još neće zaključivati ocjene u prosincu. Svejedno, ravnatelji s kojima smo razgovarali raduju se njihovu povratku.

– Jedva čekamo. Nije to dodatni posao za učitelje, posebno ne sada kad imamo e-imenik. Sa zaključnom ocjenom dijete i roditelj imaju povratnu informaciju i učenika usmjerava koje predmete treba više učiti. Bez toga dijete se opusti i do svibnja nema osjećaj za ocjenu, a kad mu nastavnik kaže da će mu zaključiti manju nego što je očekivao, onda nastaje panika i pokušaj popravljanja ocjene. Ali tada je za to uglavnom kasno – kaže nam Višnja Reljić, ravnateljica zagrebačke Osnovne škole Ivana Gundulića. Slično govori i Ljiljana Klinger, ravnateljica Osnovne škole Matije Gupca.

– Zaključivanje ocjena dio je naše obrazovne tradicije i preko nje roditelji prate postignuće svog djeteta. Uz brojčanu ocjenu iznimno je važan i opis – ističe Klinger. Da je zaključivanje ocjena na polugodištu poticajno za učenike, misli i psihologinja prof. dr. Mirjana Nazor.

– Ako na polugodištu nema zaključivanja ocjena, dio učenika je ležeran misleći da do kraja godine ima vremena popraviti propušteno. Ali to baš i nije tako – ističe prof. dr. Nazor.

Promjena 14. put

– To je samo prelijevanje iz šupljeg u prazno, čas se ukidaju, čas vraćaju i sve se rješava preko koljena. To je klasičan primjer kako se ozbiljnim temama pristupa na neozbiljan način. A žrtve su uvijek učenici i učitelji, svatko na svoj način – zaključuje Željko Stipić. Dodaje da zbog toga i ne čudi da se zakon mijenja 14. put.

Učenici OŠ Vijenac ne idu kući s “teretom oko vrata”. Kada zbace školsku torbu s ramena, ne moraju pisati zadaće. Domaće zadaće ova je škola, naime, ukinula još 2004. i po tome je do danas jedinstvena u Hrvatskoj. Učenicima su dali izbor – budu li radili punom parom na satu, bezbrižno će ići kući. Žele li dodatno provjeriti znanje, mogu kod kuće riješiti zadatke u zbirci. No to nije obvezno. Inicijativa je to ravnatelja Stjepana Sokola, inače u mirovini od ljeta 2014.


-Kada sam počeo raditi u školi, još 1973., razredi su imali i po 35 đaka, što je 35 zadaća koje treba provjeriti na satu, a za to jednostavno nema vremena. Bio sam mlad i ambiciozan, postupno sam počeo smanjivati količinu zadaće – smješka se Sokol, iza kojeg su 24 godine ravnateljskog staža.

Nije puno o tome tada govorio, kolege su bili sumnjičavi, osobito nastavnici matematike i hrvatskoga jezika. No rezultati su bili neosporni. Tko god bi u petom razredu preuzeo njegove đake, nije se mogao načuditi kako već u 25 minuta odrade sve predviđeno gradivo. Upravo je to i bio uvjet da se riješe zadaće – maksimalno zalaganje i rad na satu.

Ravnatelj Sokol procijenio je 2004. kako je pravi trenutak da svi nastavnici prihvate takav model rada. Nisu pak ništa činili “preko koljena”. Sve su istražili stručni timovi, u suradnji s roditeljima, nastavnicima, đacima. Upustili su se hrabro u jedinstven pothvat, no i dalje nisu dizali prašinu u medijima. Što rade, otkrilo se široj javnosti tek 2012., iste godine otišli su i korak dalje. Predložili su resornom ministarstvu da se iz učeničkih imenika u osnovnim školama “izbriše” rubrika za ocjenu iz domaće zadaće.

– Nema znanstvenih dokaza da domaće zadaće čine učenike uspješnijima. Zadaća nije objektivno mjerilo znanja i rada, a ogromno je opterećenje roditeljima koji rješavaju nešto što ni sami ne znaju – ističe Sokol. No rubrike za ocjenu iz zadaće njima nisu ostale prazne.

– Elegantno smo to riješili tako što u njih upisujemo ocjene iz anketa i istraživanja koje đaci rade, a to i jesu prave domaće zadaće. Čekam da se formira nova vlast pa ćemo ponovno Ministarstvu predložiti da se ukine ocjenjivanje domaće zadaće – zaključuje Stjepan Sokol.

Komentari na članak

Vezani članci

x

Rezultati državne mature

Najuspješnije položeni predmeti na prošloj državnoj maturi

Rezultati prošlogodišnjih državnih matura mogu biti pokazatelj sadašnjim maturantima oko kojih se predmeta treba više ili manje potruditi. Iako matematika glasi kao tradicionalno najzahtjevniji predmet na državnoj maturi i drugi obavezni i izborni predmeti pokazali su se nemogućim za prolaz bez dobre pripreme. Saznaj koji je predmet na prošloj državnoj maturi ‘pobrao’ najviše jedinica, odnosno petica! I to na ljetnom roku državne mature kojem pristupa većina kandidata.

ednevnik

Opet u fokusu

Ponovno uvođenje zaključivanja na polugodištu - da ili ne?

U Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta u tijeku je postupak kojim bi se ukinula odluka iz 2012. i vratilo zaključivanje ocjena na polugodištu. Već godinama struka, roditelji pa i učenici upozoravaju da nezaključivanje ocjena nije donijelo ništa dobro našem školstvu, a postoji i jednako mnogo razloga za zaključivanje. No, što misle učenici?

Maturalna zabava u Koprivnici

Skandalozno

Maturant pretukao profesora na maturalnoj večeri u Koprivnici

Kako se šuška, profesor je doslovce nokautiran udarcem šakom u glavu.

oo

Promijenjena odluka

Ipak bez zaključivanja ocjena na polugodištu

Najava ministrice Divjak ipak se neće provesti.

NVURH

Sastanak NVURH-a i USRED-a

Hrvatski srednjoškolci pokreću intenzivniju međusobnu komunikaciju i suradnju

Predstavnici Udruge srednjoškolaca danas su u prostoru Osnovne škole Lovre Pl. Matačića u Zagrebu održali radni sastanak sa predstavnicima Nacionalnog vijeća učenika. Osnovni cilj sastanka bilo je predstavljanje djelovanja Udruge srednjoškolaca te definiranje akcija koje će unaprijediti komunikaciju i suradnju među srednjoškolcima diljem Hrvatske. Realiziranjem niza projekata učinit će se pozitivne promjene među mladim ljudima, odnosno srednjoškolskoj populaciji koja u hrvatskoj broji oko 160.000 tisuća učenika.